top of page
  • Writer's pictureamlan

Mucize

The Miracle (Turkish: Mucize) is a 2015 Turkish drama film directed by Mahsun Kırmızıgül.

From the opening scene, we are in the hands of a skillful director and cinematographer who along with their talented, charming actors produce a beautiful, deeply moving film with good humour, kindness, gorgeous horses, and above all the power of love. I feel like I cannot appreciate this film enough since I usually don't watch movies with some 'feel' in it. The story was beautifully told alongside a truckload of tears and laughter, too. Turkey's culture and people never ceased to amaze me, and that was why Mucize and other Mahsun Kirmizigul works become top of my favorite Turkish films.

Based on a true story was crafted into a great film. The power of love in the name of humanity, nature, love of country, and unique images accompanied by children. Talented players and a friendly and natural rendering of the theme with them. Disabled man's role is admirable.

It is not surprising that I really admired Mert Turak's (Aziz) acting since it was so natural, yet dragged us to his world and forced us to know him much more than the villagers did. The plot may be a little flat, but it was really hard for me to pause for a while for a bathroom break. Kirmizigul really did a nice job here. The film taught us all not to simply ignore mentally-retarded people around us, nor to give them our pity. And it also taught us how hurtful some people's commentary can be. I did not notice it before until this film showed how painful it is to be living with prejudice.

দশ গ্রামের সবচাইতে সুন্দরী মেয়েটির বিয়ে হয় একজন শারীরিক প্রতিবন্ধীর সাথে। বিয়ের আগে ছেলে মেয়েদের নিজেদের দেখার নিয়ম নেই তাই বিয়ের পরই মেয়েটি জানতে পারে তার স্বামী একজন শারিরীক প্রতিবন্ধী যার কি না একটা হাত অচল ঠিকমতো হাঁটতে পারে না মুখ ব্যাঁকা মুখ দিয়ে লাল পড়ে এবং বুদ্ধি এতই কম যে জামাকাপড় না পরেই গ্রামে বেরিয়ে পড়ে। এমন একটা মানুষের সাথে পরীর মতো সুন্দরী মেয়েটা কিভাবে সংসার করবে? অদ্ভুত বাস্তব গল্পটির পরিনাম জানতে হলে দেখতে হবে ২০১৫ সালের তার্কিশ মুভি " Mucize ". গল্প সাধারণ কিন্তু treatment অসামান্য।

আমার এক ইজরায়েলি বন্ধু আমাকে এই ফিল্মটি দেখতে বলে। আমি তাঁকে দশকথা অ্যান্থলজির ফিল্মগুলোর synopsis পাঠিয়েছিলাম। ও বরফচাপা - র স্টোরিলাইন শুনে বেশ বিহ্বল হয়ে পড়ে আর আমায় recommend করে এই ফিল্মটি দেখতে। ও আমাদের আগের বছরের ফিল্মগুলোও দেখেছে। ওঁর মতে বরফচাপা গল্পের মধ্যে একটি সাধারণ মানুষের আশা আকাঙ্ক্ষা হতাশা না পাওয়ার অভিমান সব যেন কোথায় লুকিয়ে আছে এই ফিল্মটির মতো। বরফচাপা release করবে এই বছরের অগাস্ট মাসে।



59 views0 comments

Related Posts

See All
bottom of page